כלי העבודה של המדריך
אמפטיה
הקשבה לאחר (ילד / הורה / חבר צוות), להבין אותו, לנסות ולהרגיש כיצד הוא מרגיש, לקבל אותו מבלי לשפוט אותו, לאהוב אותו, להכיל אותו.
גבולות - עימות
הצבת גבולות, הנחייה, הבהרת כללים, חוקים ונורמות, פיתוח השיפוט המוסרי ויכולת ההבחנה בין מותר ואסור, עקרון המציאות, משמעת וסדר, ביטחון, אמון, משוב, למידה וצמיחה מתוך התמודדות.
דוגמא אישית – MODELING
התנהגות הולמת ונורמאטיבית אשר עולה בקנה אחד עם הערכים אליהם מחנכים, הקניית כלים ומיומנויות באמצעות הדוגמא האישית (תקשורת, כבוד, קבלת החלטות, פתרון קונפליקטים ועוד..).
תקשורת – שיחה
כלי העבודה המעשי העיקרי. נדרש פיתוח מיומנויות תקשורת ושיחה אפקטיביים.
אלטרנטיבות.
להציג ולהציע חלופות שונות ומגוונות של DOING ושל BEING.
כנות – אוטנטיות
להיות מי שאתה, להבטיח ולקיים, להתחייב, לא "לזייף", להימנע ממסרים כפולים.
עיצוב סביבה חינוכית
להפוך את המועדון וסביבתו למקום מזמין ,נעים ובטוח עבור הילדים והנוער, סביבה המותאמת לצרכים החברתיים וההתפתחותיים שלהם, ואשר מאפשרת אקלים חברתי מיטבי.
תכנון – מניעה
בניית תוכנית עבודה חינוכית (פעילויות), הצבת מטרות ויעדים, זיהוי מצבי סיכון פוטנציאליים ומניעתם.
עבודת צוות
חלוקת תפקידים ואחריות, אוורור, גיבוי, חשיבה משותפת, ניתוח מקרים, הפריה הדדית, משוב הדדי.
למידה , התייעצות, התמקצעות.
קבלת הדרכה וייעוץ, קריאת חומר מקצועי, השתתפות בפורומים אזוריים/ קבוצות עמיתים. ובעיקר – להיות מודע למגבלות הידע, הניסיון והמקצועיות האישיים, אשר ביחד עם מורכבות העבודה עם אנשים, מחייבים למידה, התייעצות והתמקצעות.
נכתב על ידי צוות החינוך של התנועה הקיבוצית
Comments